torsdag 29. oktober 2009

Digitale verktøy i kroppsøving og idrettsfag

Mulighetene for bruk av digitale verktøy i kroppsøving og idrettsfag er mange, men kanskje ikke så veldig utbredt. Når jeg var elev i grunnskolen og i videregående skole brukte vi digitale verktøy lite. Det eneste vi gjorde var å lage treningsprogram og øktplaner i tekstbehandlingsprogrammet Word.

De siste 3 årene har jeg studert idrett på Høgskolen, og gjennom det studiet har jeg blitt oppmerksom på flere digitale verktøy som man kan bruke i kroppsøving og idrettsfag. Gjennom det studiet har jeg blitt introdusert med digitale verktøy som brukes til testing og måling av ulike fysiske egenskaper og vi har brukt video til innlæring av øvelser. I fjor gikk jeg på trenerstudiet på Høgskolen og en del av det faget handlet om analyse av håndball og fotball. Ved hjelp av et analyseprogram som heter ”Interplay” analyserte vi kamper og kunne gå nærmere inn på alle spillets faser. Ved hjelp av dette analyseverktøyet kunne vi se nærmere på hvordan lagene spilte, hva som var bra og hva som kunne forbedres. Interplay er i utgangspunktet ment for trenere, men man kunne kanskje også brukt dette verktøyet i en skoleklasse. Jeg ser for meg at dette kan brukes for eksempel i en idrettsklasse på videregående skole. Da kan man analysert hver enkelt elev i en fotballøkt, for så å vise elevene hva som kan forbedres og hva som er deres styrker i spillet.

”Photo Story” er et program som jeg godt kunne tenkt meg å bruke i kroppsøvingsfaget. Dette programmet gjør det mulig å lage bildefortellinger og programmet kan være et fint hjelpemiddel for å vise frem øvelser, for å dokumentere et arbeid osv. Jeg ser også for meg at dette programmet kan brukes sammen med det å lage treningsprogram i Word. Når man er ferdig med arbeidet i Word kan man bruke Photo Story til å lage en tilhørende bildefortelling der alle de viktigste elementene i øvelsene blir vist.

2 kommentarer:

  1. Gode refleksjoner om bruk av digitale verktøy i kroppsøving og idrettsfag. Det siste er GPS til overvåkning av idrettsutøvere. Dette er foreslått av WADA. Se http://www.nrksport.no/skiskyting/1.6893338

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett